دلیل اصلی ایجاد نور سفید در آسمان مشهد

به نقل از گزارش های مردمی، عصر امروز نور سفیدی در آسمان چندین شهر مختلف کشورمان دیده شده است بسیاری دلیل بوجود امدن این نور سفید را عبور یک ufo  از آسمان کشورمان را بیان کرده اند اما برخی نیز دلیل اصلی مشاهده این نور سفید در آسمان را انجام پدافند غیرعامل می دانند .

نور سفید در آسمان شهرهای ایران

به نقل از برخی اخبار غیر رسمی، در روزهای گذشته و قبل از وقوع زلزله کرمانشاه، شاهدانی از مشاهده نور سفیدی در آسمان این شهر تصاویری گرفته بودند کعه مشاهده نور سفید مشاهده شده اخر در آسمان چندین شهر کشور را نیز به همین موضوع ارتباط می دهند. حوالی ساعت 10 شب مشاهده همزمان چند شیء نورانی بزرگ در آسمان برخی نقاط کشور باعث ایجاد شایعاتی در این خصوص شده است اما ...
به گزارش باشگاه خبرنگاران حوالی ساعت 10 شب مشاهده همزمان چند شیء نورانی بزرگ در آسمان برخی نقاط کشور باعث ایجاد شایعاتی در این خصوص شد.

پس از پیگیری اولیه باشگاه خبرنگاران از منابع رسمی مشخص شد که رزمایش سراسری پدافند غیرعامل به منظور ارزیابی واحدهای پدافندی کشور شب گذشته با موفقیت کامل به اجرا درآمده و lحتمال دارد مشاهده اشیای نورانی مربوط به این موضوع بوده باشد هرچند که با گذشت دقایقی احتمال ارتباط اشیاء نورانی با این رزمایش رد شد.
به گزارش روابط عمومی ستاد پدافند غیرعامل کشور ، شب گذشته با هدف ارزیابی آمادگی واحدهای پدافندی کشور رزمایشی سراسری با عنوان طلوع فجر برگزار و با موفقیت کامل انجام شد.

رزمایش مذکور که بدون اطلاع قبلی واحدهای پدافندی انجام شد ، با عکس العمل بموقع و مناسب کلیه واحدها مواجه گردید و با موفقیت کامل به پایان رسید.

این پدیده در کشورهای منطقه از جمله ایران، آذربایجان، سوریه، ارمنستان، لبنان، قزاقستان، و در سرزمین های اشغالی مشاهده و توسط مردم و نهادهای امنیتی در این کشورها گزارش شد.

این در حالیست که شبکه آمریکایی ان بی سی ، شیء نورانی دیده شده را مربوط به آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای روسیه اعلام کرده است.

تصویر ثبت شده در آسمان تهران :


دلیل اصلی ایجاد نور سفید در آسمان مشهد

تصویر ثبت شده در آسمان تبریز :


دلیل اصلی ایجاد نور سفید در آسمان مشهد


تصاویر ثبت شده در آسمان شهرستان رشتخوار

دلیل اصلی ایجاد نور سفید در آسمان مشهد



شهاب سنگ یا انفجار یک موشک کدامیک عامل شی نورانی دیشب بودند؟

در همین حال کارشناسان احتمال می دهند که ورود یک شهاب سنگ به جو زمین و یا انفجار مخزن سوخت یک موشک فضایی احتمال ایجاد این پدیده بوده است.

به گزارش خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران، شب گذشته در کشورهای منطقه از جمله ایران، جمهوری آذربایجان، سوریه، ارمنستان، لبنان، قزاقستان، و در سرزمین های اشغالی نوری عجیب در آسمان دیده و توسط مردم گزارش شد. اخبار اولیه حکایت از این داشت که شیئی نورانی در آسمان حرکتی گردشی داشته و لحظاتی بعد به حالت دود یا ابر تبدیل شده است.

اینکه علت دقیق ایجاد این نور عجیب در آسمان دیشب چه بوده است در ابهام قرار دارد اما کارشناسان معتقدند که احتمال ورود یک شهاب سنگ به جو زمین و یا انفجار یک موشک فضا پیما می تواند دلیل این واقعا باشد.
اشخاصی که علاقه مند به ربط دادن این تصاویر به ماوراء می باشند دلیل اصلی انرا وقوع زمین لرزه می دانند بر اساس این شایعات همیشه پس از وقوع زمین لرزه نورهایی در آسمان دیده می شود البته این گفته ها هیچگونه دلیل اثبات شده علمی را به همراه ندارند.
محمد حسین الماسی کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران با بیان اینکه چند سال پیش نیز نوری مشابه در آسمان ایران دیده شده بود گفت: چند روز پس از دیدن آن نور مشخص شد که مخزن سوخت یکی از ماهواره های پرتاب شده از سوی ناسا دچار حادثه شده و با انفجار آن این نور پدید آمده است، اما برای رخداد دیشب باید بگویم که هنوز اظهار نظری در این خصوص از سوی روسیه و یا اروپا صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه شهاب سنگ می تواند گزینه دوم باشد گفتگو: شهاب سنگ ها پس از ورود به جو زمین به علت مجاورت با اکسیژن می سوزند و شاید علت نور دیشب یک شهاب سنگ باشد. اما هنوز گزارش علمی دقیقی در این زمینه در دسترس نیست.


مشاهده شیء نورانی در سرزمین های اشغالی و ...

خبر دیگر حاکی است پس از مشاهده اشیای نورانی در مناطق مختلفی از سرزمین های اشغالی ، موجی از هراس در ساکنان اسرائیل حکمفرما شد و رئیس انجمن نجوم رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این پدیده نمی تواند ناشی از یک شهاب سنگ باشد.

ابتدا یک شبکه تلویزیون لبنان (LBCI) خبری را  در این زمینه منتشر کرد و در آن به نقل از دانشمندان نقل کرد که این پدیده احتمالا بخاطر انفجار یک شهاب سنگ می تواند باشد. هر چند که این شبکه این نظریه را فقط در حد گمانه زنی مطرح کرد و آن را قطعی ندانست.

لحظاتی بعد منابع خبری اسرائیلی نیز گزارش دادند که از نقاط مختلف سرزمین های اشغالی با پلیس تماس گرفته می شود و گزارش هایی درباره مشاهده اشیای نورانی در آسمان مخابره می شوند.

در همین حال، مشاهده و مخابره چنین پدیده و خبری همزمان با فضاسازی های رسانه های غرب درباره جنگ احتمالی اسرائیل با ایران موجی از هراس را نزد ساکنان سرزمین های اشغالی حکمفرما کرده بود. گواه این مدعا افزایش تعداد تماس های توام با نگرانی با پلیس بود.

"یگال پت ال"، رئیس انجمن نجوم اسرائیل درباره اینکه این پدیده مربوط به انفجار شهاب سنگ باشد ابراز تردید کرد و گفت که این شیئ نورانی نمی تواند شهاب سنگ باشد.

اظهار نظر وی در حالی بود که اخباری از "گدرا" و "گیواتیم" (واقع در بخش شرقی تل آویو) هم مبنی بر مشاهده اشیای نورانی در آسمان مخابره شدند.

اخباری زمان مشاهده اشیای نورانی در آسمان در سرزمین های اشغالی را حدود 8:45 دقیقه تا 9 شب اعلام کردند. برخی گمانه زنی ها در منابع اسرائیلی از جمله یدیعوت آحارونوت، نزدیک شدن این اشیاء حتی تا 80 کیلومتری سطح زمین را نیز مطرح کردند.

یک فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در بخش های شمالی نیز هر گونه عملیات ارتش را در این مناطق رد کرد و از اینکه این موضوع مرتبط به نیروهای هوایی ارتش اسرائیل باشد ابراز بی اطلاعی کرد.

اما موج فزاینده که در میان آن اخبار رسمی به چشم نمی خورد حاکی از رویت این اشیای در کشورهای دیگر داشت، که از جمله آنها می توان به ارمنستان، آذربایجان، بخش های شمالی لبنان، البقاع، مرز بین ترکیه و سوریه، قزاقستان، قبرس و اردن اشاره کرد.

این در شرایطی بود که چنین وضعیت مشابهی در سال 2009 در آسمان نروژ گزارش شدو بعدها مشخص شد که دلیل این پدیده که حدود 3 سال پیش در این کشور حوزه اسکاندیناوی به وقوع پیوست انجام ناموفق یک آزمایش موشکی بوده است. به همین دلیل، اذهان در این لحظات متوجه این نکته بودند که احتمالا یک آزمایش موشکی رخ داده است، اما هنوز هیچ کشور و منبع رسمی این خبر را اعلام نکرده بود.

در همین اثنا بود که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک آزمایش موشک بالستیک قاره پیما را با موفقیت انجام داده است. خبرگزاری "نوستی" روسیه با اعلام این خبر به نقل از وزارت دفاع روسیه افزود: این تست موشکی از منطقه استراخان واقع در مرکز روسیه و ساعت 09:39 شب به وقت محلی توسط نیروهای واحد موشکی راهبردی ارتش روسیه با موفقیت انجام شده است.

اما منابع اسرائیلی سعی در ناموفق دانستن این تست موشکی داشتند. یدیعوت آحارونوت به نقل از رئیس انجمن نجوم اسرائیل نوشت: این احتمالا یک تست موشکی بوده است. موشک احتمالا از کنترل خارج شده و باقیمانده ها و سوخت آن همان چیزی بوده اند که مردم آنها را دیده اند. این موشک تا ارتفاع 200-300 کیلومتری رسیده و به این علت از مکان های مختلف قابل مشاهده بوده است.

آزمایش موشک روسی، علت مشاهده شی‌ء نورانی در آسمان

وادیم کوال، رئیس بخش حفاظت اطلاعات نیروهای استراتژیک موشکی در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دیده شدن شی نورانی در آسمانهای برخی کشورهای خاورمیانه و روسیه، نتیجه آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک بین قاره ای "Topol " بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این موشک در ساعت 22:39 به وقت باکو آزمایش شد.

ابتدا ساکنان آستراخان و ولگراد این موشک را در آسمان مشاهده کردند، پس از آن ساکنان آذربایجان، ایران، افغانستان، لبنان و دیگر کشورها این موشک را در آسمان دیدند و تمام شاهدان در این کشورها در ابتدا تصور کرده بودند که این شی یک یوفو ( جسم ناشناخته پرنده فضایی) یا یک شهاب سنگ است.

ساکنان چندین منطقه در آذربایجان مدعی شدند که یک جسم پرنده را در آسمان در ساعت 22:50 مشاهده کردند.

براساس گزارش خبرگزاری آذری ( APA) این جسم پرنده در ارتفاع بالا از غرب به شرق حرکت می کرده است و به مدت 3 دقیقه رویت شده است.

این موشک در ویدئوهای آپلود شده در اینترنت شبیه یک جسم مخروطی شکل در ارتفاع بالا است که رد روشنی را از خود به جای گذاشته است.

رئیس انجمن ژئوفیزیک:

اشیا نورانی دیشب ربطی به رویدادهای نجومی ندارد

رئیس انجمن ژئوفیزیک ایران با بیان اینکه قطعا نوری که دیشب در منطقه دیده شده ربطی به پدیده های نجومی ندارد گفت: به احتمال قوی این رخداد به علت پرتاب موشک های بالستیک از جانب روسیه است. چرا که هنگام پرتاب این موشک ها اجرام با دمای بالایی از آنها جدا می شود که می تواند دلیل ایجاد نورهای دیشب باشد.

به هر حال هنوز این حرفها در مرحله حدس و گمان است اما چیزی که من می توانم به طور یقین بگویم این است که این نورها هیچ ارتباطی با پدیده های نجومی ندارد.

علت پدیده نورانی دیشب چه بود؟

تاکنون علت های گوناگونی برای ابر نورانی که دیشب در آسمان کشورهای منطقه و از جمله ایران دیده شد بیان شده اما به طور قطع این پدیده ارتباطی با رخدادهای نجومی ندارد.
به گزارش خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران، دیشب نزدیک به ساعت 22:18 در آسمان شمال و شمال غرب کشور، نور سفیدی ناگهان منفجر شد و ابری در اطراف آن شکل گرفت که به سرعت گسترش پیدا کرد و نیمی از آسمان را گرفت. این نور نه تنها در آسمان ایران بلکه در جمهوری آذربایجان، سوریه، ارمنستان، لبنان، قزاقستان در سرزمین های اشغالی دیده شد و براساس اخبار اولیه شیئی نورانی در آسمان حرکتی گردشی داشته و لحظاتی بعد به حالت دود یا ابر تبدیل شده است.
در خصوص علت این رویداد؛ ابتدا مسائلی مانند ورود شهاب سنگ و یا دنباله دارها مطرح شد اما خیلی زود کارشناسان علمی کشور وجود منبع نجومی برای این پدیده را رد کردند. دکتر احمدی رئیس انجمن ژئوفیزیک ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه قطعا این نوری که دیشب در منطقه دیده شده ربطی به پدیده های نجومی ندارد افزود: به احتمال قوی این رخداد به علت پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما از جانب روسیه است. چرا که هنگام پرتاب این موشک ها اجرام با دمای بالایی از آنها جدا می شود که می تواند دلیل ایجاد نورهای دیشب باشد. به هر حال هنوز این حرفها در مرحله حدس و گمان است اما چیزی که من می توانم به طور یقین بگویم این است که این نورها هیچ ارتباطی با پدیده های نجومی ندارد.
حسین مردی کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی نیز در این خصوص به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: دیشب بارش شهابی و یا پدیده طبیعی دیگری که بتواند علت این رویداد باشد را نداشتیم.  به احتمال زیاد این مسئله مربوط به پرتاب موشک یا ماهواره برهاست.
کارشناسان نجوم می گویند مشابه این پدیده در خرداد 1386 در آسمان کشور نیز دیده شده بود. در آن شب، بخشی از سوخت مرحله دوم یکی از موشک‌های فضایی بر فراز آسمان خاورمیانه منتشر شد و ابر مثلثی‌شکل درخشانی را پدید آورد که پس از غروب آفتاب دیده شد. در آذر 1388 نیز مارپیچ نورانی عجیبی در آسمان نروژ دیده شد که دلیل آن، نقص فنی در آزمایش موشکی بالستیک بود که از یک زیردریایی اتمی روسیه در اقیانوس منجمد شمالی شلیک شده بود.
موشک بالستیک، موشکی بسیار بزرگ است که کلاهک جنگی یا هسته‌ای خود را تا هزاران کیلومتر دورتر حمل می‌کند. این موشک با استفاده از موتورهای چندمرحله‌ای، خود را به مدار زمین می‌رساند، در آن‌جا به سوی هدف مورد نظر شتاب می‌گیرد و پیش از ورود مجدد به جو زمین، محموله را از دیگر بخش‌های موتور جدا می‌کند. احتمالا پدیده مشاهده شده مربوط به بخش جداسازی نهایی کلاهک از موشک بوده که طی آن، بخشی از سوخت باقی‌مانده در اتمسفر فوقانی زمین منتشر شده و با پخش شدن در شرایط کم‌فشار آن محل، پدیده نورانی شب گذشته را ایجاد کرده است.